6 Aralık 2011 Salı

Çîroknûsiya Anton Çehov- Evdila Qasan



Evdila Qasan


        NÎŞEYÊN LI  SER ÇÎROKNÛSIYA ANTON ÇEHOV RE(1860-1904)
            

              Nivîskar, bîst saliya xwe de dest bi nivîsê kiriye. Li nivîskariya ku bîst û pênc sal domyaye ji bi sêsed çîrok, piyesên sê perde, du perde û yek perde  re navê xwe wêjeya cîhanê ve  bi tîpên zêrînî nivîsandiye.
              Heman demê de li nivîsandina “çiroka kurt” de minakê ewil, tê pejirandin.Dîsa ji bo hunera şanoyê gelek karên hêja kiriye.
             Pirtûka ku di destê min de ye, ji pêncî û yek çîrok û piyeseke du perde tê de cîh girtiye.
            Gava mirov li dîroka welatê nivîskar dinihêre, li vê demê gelên  rûsî de hinek guherînên ber bi çav re derbas dibû, welatîyan têra xwe rêwîtîya ber bi ewrupa ra dikirin, xwe hînî veguherînê dikirin. Li vê demê  ewrupa yê guherînên bêhempa çêbû bû. Bi saya ronesans û reformê nîrxên nû bilind bûbûn. Fikr û ramanên nû derketibûn. Malbatan, zarokan xwe re (malbatê asîlzade) mamosteyên frensizî, îngîlîzî peyda dikirin û wan perwerde dikirin. Nivşeke nû dihat amedekirin ji bo guherînê. Ev kes gava ku gihîştin zimanê wan dirêj bûbû her tişt rexne dikirin. Sincike nû xwe re afirandibûn, hemû nexweşîyên welatê xwe hesîyabûm. Mirov gava hişmendî ya  nivîskar dinihêre ev tişt diyar dibin.

             Nivîskar, civata rûsî ser û bin kiriye. Ketiye li nava gel êş, jan û pirsgirekên wan kiriye mijara xwe. Li herdem bi çavekî rexneyî tevgerîya ye. Tu caran gava bûyer vegotiye, hestên wî bandor lê nekirine, herdem xwestiye nexweşiyên ku li nav civakê de diborin bi saya zimanê xwe yê tinazî bîne li ser ziman xwîner ji tê de sûd verbigrin.
               Di çirokên Çehov de ji hêla, carna bi kesê yekemin, carna  jî  bi kesê seyemîn ve tê vegotin. Li vir mirov têdigihîje ku çavderîya nivîskar gelek bihêze û heta dawîya çîrokê hemû hûrgilîyên vacê j ili destê wî de ye, xwestîye ku gava ku xwîner çîrokê dixwînin herdem bi rêyeke durist re bigîhîjin mebesta çîrokê. Nivîskar krokîya çîrokên wisa nîşan daye: Destpêkê de kesayetîya lehengên xwe nîşan daye, piştre jî bûyer qewimiye, dawîye de xwestiye ku mebesta xwe bîne li ser zimên. Hinek çîrokan de jî ev tişt berevajî kiriye, hinek çîrokan de mirov encama bûyerê ji  nîviya çîrokê de hildigire dest, vê demê tenê vegotineke estetîk ber mirov de dimîne, mirov naxwaze ku sûd vergirtinê  ji  bi vegotina estetîk re bêpar bimîne. (Mînak” çîroka rojnivîsa alîkarê bersvanekî-sayman)
                Navên çirokan bi mijar û lehengan re girêdayîye. Ev yek karê xwînêran hesan dike. Çend çirokan nivîskar bi hostatî nav çirokê kiriye; bala wan kişandiye li ser navê çirokê, bûyer li vê şert û mercan de ristiye, xwestiye wan dawîya çîrokê de bi encam bûyer re matmayî bihêle. Mînak; Şeveke tirsehêz (korkunç bîr gece) li malan darbest tê dîtin, ev tişt bandor li ser lehengan dike, dawîyê dide xuyakirin ; Xezûrê hevalê lehengê (darbest çêker e) ji bo ku hecizê xelas bibe darbestên xwe yek bi yek li malên nasên xwe re belav dike, nîşeyeke dinivîsîne datîne nava darbestan, bi vî awayî gava mirov ev tişt hîn dibe, matmayî dimîne. Li vir darbest wek alav hatine kar anîn, mebesta çîrokê rewşeke zor de mayîn çawa fikrekî afirinerî xwe re tîne, an çêdike.
Çehov, di çirokên xwe de zimaneke xwerû û galteyî (mîzahî) kar anîye. Gelek leheng û kesayetîyên xwe  bi nasnavan  re nîşan daye. Ev nasnav sedî sed li nûnertîya şexsê wan dike û çirokê de weyn (rol) xwe bi vî awayî kar tînin û dixemilînin.Mînak (Ji çîroka Buxtan; Mamosteyê Erdnigarî îvan Petrovîç Loşanînih-Hespîn’atçil’ mamosteyê werzeyî (matematîk) Tarantulov-Tevnepîrîn’orumcekgil,mamosteyê fransizî Pas de Quoi-Ne tu tiştek’ bir şey değil, alîkarê venêrînî  yegor  venedîktiç mzda-xelat ‘odul………….rûpel 252)
               Di çîrokan de şayesandin ciyekî pir giring digrin, xanî dişibîne jinekê qulûz, wargehekî ji mîna mirov jîndar dike li bi hêstan lê bar dike, mirov gava dixwîne dixwaze dengê wî/wê bibîhîse. (Mînak; çîroka CÊZ (ÇEYÎZ) û çîroka Zimanê kesk –rûpel-45, 69)
                Herrî dawî de mirov gava çîrokan dixwîne gelek cej ji wan distîne û xwe li nava çîrokan de ji lehengan yek dihesibîne. Çiqasî civat biguhere jî çîrok berî sed û pencî salan hatibin nivîsandin jî mirov heman mirov in. Derûnîya mirovan de tiştên ku diqewimin heman tiştin, lê dibe ku şikl û dîmen biguherin.Ji xwe nivîskarekî li gelemperî binhêşê mirovan de ev tişt zeft kiribe, ew nîşaneya wî a nemirî ye, li wê dike nivîskarekî gerdûnî.

Çavkanî:Anton Çehov
               Bütün öyküler/Cem yayınevî/3.Basım/2001/Mehmet özgül

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder